Een dag op school, hoe zit dat?

Welkom op onze school. We geven je graag informatie over de invulling van je schooldagen. Zo ga je vol vertrouwen van start!

Lesrooster en roosterwijzigingen

Als je start in één van onze brugklassen krijg je een lesrooster, zodat je ziet welke les je op welk tijdstip hebt. Ook zie je in welk lokaal je moet zijn en hoe je docent heet. Roosterwijzigingen vind je op Somtoday.

Lestijden

Lesrooster brugklas

08.30 – 09.15 uur 1e lesuur
09.15 – 10.00 uur 2e lesuur
10.00 – 10.20 uur PAUZE
10.20 – 11.05 uur 3e lesuur
11.05 – 11.50 uur 4e lesuur
11.50 – 12.20 uur PAUZE
12.20 – 13.05 uur 5e lesuur
13.05 – 13.50 uur 6e lesuur
13.50 – 14.35 uur 7e lesuur
14.35 – 14.45 uur PAUZE
14.45 – 15.30 uur 8e lesuur
15.30 – 16.15 uur 9e lesuur
16.15 – 17.00 uur 10e lesuur

Welke lessen heb ik?

In de brugklas heb je de volgende lessen op je rooster staan:

• Nederlands (taal)
  • Engels
  • Frans (alleen mavo/havo, havo/vwo en vwo)
  • Wiskunde (rekenen)
  • Geschiedenis
  • Aardrijkskunde
  • Biologie
  • Beeldende Vorming (BV)
  • Talenturen
  • Drama
  • Sport en Bewegen (S&B)
  • Mentorles
  • Talenturen
  • Flexuren
  • Duits (alleen mavo)
  • Filosofie (alleen vwo)
  • Wetenschap en Onderzoek (alleen vwo)

Talenturen

In de brugklas staan er twee periodes talenturen op je rooster. Dat is in de tweede helft van het schooljaar. Talenturen zijn twee lesuren achter elkaar, waarin je bezig gaat met je talent(en). Misschien weet je al waar jij heel goed in bent, of heb je iets waar je erg nieuwsgierig naar bent. Je leert tijdens de talentlessen nieuwe dingen, docenten en leerlingen kennen. Je schrijft je iedere periode in voor de talentlessen en kan dus zelf kiezen. Heb jij altijd al op het toneel willen staan of ga je juist experimenteren met proefjes?

fLEx-uren

flex-uren zijn twee lesuren die je ook zelf mag invullen.  Je kunt bijvoorbeeld extra uitleg krijgen over een vak waar je moeite mee hebt. Ook kan je hulp krijgen bij het maken van huiswerk of kan je je sociale vaardigheden een boost geven tijdens een training. Deze fLEx- uren zie je ieder leerjaar weer op je rooster terug, op dinsdag het 6e en 7e uur. Daarna is er op het 8e uur een inhaaluur.

Bijles van een tutor

Heb je moeite met een vak en wil je graag wat langere tijd bijles? Vraag dan aan je mentor of je bijles kunt krijgen van een tutor. Een tutor is een leerling uit de bovenbouw die heel goed is in het vak. Die helpt jou tegen een kleine vergoeding om beter te worden in het vak.

Meer weten over de start van het brugjaar?

Je ontvangt in de zomervakantie een brief met informatie van ons. Ook kan je alvast lezen hoe we je welkom heten in de brugklas en wat je nodig hebt bij de start.