Onderwijs & meer

Eigen ontwikkeling

De eigen ontwikkeling van iedere leerling vinden wij erg belangrijk. Natuurlijk hebben wij een lesprogramma vastgesteld, met profielen waar je als leerling uit kiest. Daarnaast bieden we een aantal leuke en nuttige extra’s, zodat jij je optimaal kunt ontwikkelen in je tijd bij ons op school.

Onderwijs & meer

Eigen ontwikkeling

Flexuren

Zo krijg je bij ons tijdens je hele schoolperiode twee fLExuren per week. De letters L en E staan voor Lyceum Elst. Je kiest zelf uit het aanbod wat je tijdens deze twee lesuren wilt doen. Zo kan je bijles volgen of proefjes inhalen. Ook kan je kiezen voor hulp bij het maken van huiswerk of een sociale vaardigheidstraining. Op deze manier vul je zelf voor een deel je lesweek in, op een manier die bij jou past.

Meer over flex

fLExtra

We leren bij ons op school niet alleen binnen het reguliere schoolprogramma. Leerlingen die dat willen, kunnen er zelf voor kiezen om iets extra’s te doen. Als leerlingen deelnemen aan deze activiteiten, krijgen ze daarvan een certificaat (‘Testimonium’) bij hun rapport en diploma, zodat leerlingen er een getuigschrift van hebben. Al deze activiteiten zijn flexibel en extra: daarom noemen we ze fLExtra.

Meer over flextra

Talenturen

Veel leerlingen uit de brugklas zoeken naar iets waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Het ontwikkelen van dit eigen talent vinden wij erg belangrijk. Ook is het heel nuttig hierin extra uitdaging te krijgen. De talenturen in het brugjaar geven je de kans om je talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen.

Bijles

Heb je moeite om goede cijfers te halen voor een bepaald vak? Wil je wat extra uitleg of een achterstand inhalen? Dan kan je bijles krijgen van een tutor. Een tutor is een goede leerling van onze school, die je persoonlijk bijles geeft tegen een kleine vergoeding. Zo werken jullie samen aan het verbeteren van je kennis en vaardigheden. Ook kan je jezelf aanmelden als tutor zodra je in de bovenbouw van havo of vwo zit.

Loopbaan Oriëntatie Begeleiding (LOB)

Als je je diploma op onze school hebt gehaald, kies je voor vervolgonderwijs en/of ga je aan het werk. Een grote stap, waar we je graag goed op voorbereiden. Tijdens je hele schoolperiode krijg je bij ons Loopbaan Oriëntatie Begeleiding (LOB).  Je mentor bekijkt samen met je tijdens de mentorlessen wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Je leert jezelf allerlei vaardigheden aan en kunt zo beter zelf keuzes maken voor de toekomst.

Maatschappelijke Stage

Leren in de praktijk is minstens zo waardevol als theorie leren op school. Daarom volgen onze leerlingen in de eerste drie leerjaren de Maatschappelijke Stage. Een stage waarbij je kennis maakt met vrijwilligerswerk en een bijdrage levert aan de samenleving. Bijvoorbeeld door een voetbalteam te trainen, koffie te schenken in een verzorgingstehuis of te tuinieren.

Meer weten over opties voor eigen ontwikkeling op Lyceum Elst?
Neem dan gerust contact met ons op. We geven je graag meer informatie.
contact