fLExtra: verbreden, verdiepen, verrijken

Wil jij nóg meer uit je schooltijd halen dan tijdens het reguliere programma wordt aangeboden? Dan is fLExtra iets voor jou!

fLExtra: verbreden, verdiepen, verrijken

Flexibel en extra

fLExtra staat voor flexibel en extra. Er vallen heel veel activiteiten onder en het aanbod verandert regelmatig! Eigenlijk omvat fLExtra alles waarvan je er zelf voor hebt gekozen om het buiten de gewone lessen te doen. Als bewijs van deelname ontvang je van ons een soort certificaat: het testimonium. Dat kan heel handig zijn als je bijvoorbeeld een bepaalde vervolgopleiding wilt doen. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van fLExtra-activiteiten!

• Pre University College (PUC) – Neem alvast een kijkje op de universiteit!
• Olympic Moves Sporttoernooien – Extra beweging voor onze sportievelingen
• Tutorschap – Geef bijles aan een leerling uit de onderbouw
• Debatteam – Debatteer met schoolgenoten of doe zelfs mee aan debatwedstrijden!
• Excellentieprogramma’s – Ben jij een echte Alfa, bèta of juist gamma? Doe dan mee aan ons excellentieprogramma!
• Leerlingplatform – Wil jij meedenken over onze school? Kom bij het leerlingplatform!
• Proefstuderen – Loop alvast een dagje mee op een mbo, hbo of universiteit
• Feestcommissie – Hou je van een feestje en ben je goed in organiseren? Kom bij de feestcommissie!
• Q-highschool – Lees hier meer over op de pagina over de Q-highschool!

Als je aan één van deze – of de vele andere aangeboden – activiteiten hebt deelgenomen, ontvang je daar bij je rapport en uiteindelijk ook bij je diploma, een bewijs van.

Meer over fLExtra

FLExtra biedt je als leerling de mogelijkheid om je verder te ontwikkelen dan het standaard schoolcurriculum en om je voor te bereiden op de verdere studieloopbaan en het latere (werkzame) leven. Wij bieden het fLExtra-programma aan omdat we van mening zijn dat de school een bredere taak heeft dan leerlingen de gewone vakken aan te bieden. Het past ook bij ons motto: ‘De keuze is aan jou!’ Leerlingen kunnen keuzes maken om extra te leren en te ontwikkelen, naast het gewone schoolprogramma. In ons fLExtra-programma is niets verplicht: leerlingen kiezen er zelf voor. Sommige fLExtra-activiteiten vallen ook onder andere schoolonderdelen (bijvoorbeeld LOB), maar deze kun je ook als fLExtra-activiteit inzetten.

De activiteiten kunnen plaatsvinden op school maar ook buiten, bij een bedrijf, of op een mbo, hbo of universiteit. Leerlingen kunnen hiervoor vrijstelling krijgen van reguliere lessen, mits ze ruim voldoende staan voor het kerncurriculum. fLExtra kan plaatsvinden in groepjes, maar sommige activiteiten kun je ook in je eentje doen.

fLExtra is er voor leerlingen die:

• meer uitdaging willen

• nieuwsgierig zijn naar andere onderwerpen

• thema’s willen behandelen die buiten het gewone programma liggen

• talenten willen ontdekken en ontwikkelen

• nieuwe ervaringen willen op doen

• zich willen oriënteren/ervaring opdoen in een opleiding/beroep(sgroep)

Leerlingen over fLExtra

Benthe heeft 6 jaar op Lyceum Elst gezeten en heeft buiten haar reguliere lesrooster veel nieuwe dingen geleerd. Het verhaal van Benthe kun je lezen door hier te klikken.

Meer informatie

Wil jij meer informatie over fLExtra, of wil je weten of je bij een bepaalde activiteit recht hebt op een testimonium? Neem dan contact op met je vakdocent of met dhr. Van den Bogaard: b.vandenbogaard@lyceumelst.nl.