Groep 8

De brugklas: hoe zit dat?

Misschien ben je op zoek naar een leuke middelbare school. Of je hebt al een keuze gemaakt en wilt alvast iets meer weten. Vind jij het spannend om naar de brugklas te gaan? Of ben je er al helemaal klaar voor? We maken de overstap graag gemakkelijker voor je.

Groep 8

De brugklas: hoe zit dat?

Misschien ben je aan het speuren naar een leuke middelbare school. Of je hebt al een keuze gemaakt en wilt alvast iets meer weten. Vind jij het spannend om naar de brugklas te gaan? Of ben je er al helemaal klaar voor? We maken de overstap graag gemakkelijker voor je.

Even wennen … Wij helpen!

Natuurlijk zijn veel dingen net even anders op de middelbare school. De eerste weken moet je misschien wel even wennen. We helpen je hier graag bij en heten je welkom in de brugklas. Vóór de vakantie leer je je klasgenoten en mentor alvast kennen, bij de kennismakingsdag. En het brugjaar start met een kennismakingsperiode van 6 weken, die we afsluiten met het brugklaskamp. Zo voel jij je vast snel op je gemak!

Neem contact op

Een dag op de middelbare school

Ook bij ons op school heb je je eigen klas met leeftijdsgenootjes. Misschien ken je sommige kinderen al van je oude school of uit je buurt. Er zijn wel een aantal dingen anders dan op de basisschool:

• Je krijgt les per lesuur van 45 minuten
  • Bijna ieder lesuur krijg je een ander vak, met een andere docent
  • Je wisselt regelmatig van lokaal
  • In je lesrooster staat welk vak je op welk uur hebt en in welk lokaal
  • Je krijgt nieuwe vakken, zoals Duits, Frans en wiskunde
  • Je neemt zelf je boeken en schrijfspullen mee naar de les
  • Je krijgt wat meer huiswerk
  • In de brugklas krijg je ook talentlessen.

Andere praktische dingen

• Kluisje: je krijgt aan het begin van het schooljaar een eigen kluisje, die open je met je schoolpas. Hier kan je de boeken in leggen die je pas later op de dag nodig hebt. Of je gymtas, je broodtrommel en andere handige dingen die je niet steeds mee wilt nemen.
  • Lesrooster: deze heb je nodig om te zien waar je op welk tijdstip moet zijn en welk vak je dan hebt. Je lesrooster vind je in Somtoday, een online tool waar ook je cijfers in te zien zijn. Je krijgt inloggegevens en uitleg zodra je op school bent.
  • Fietsen, trein en bus: we hebben een grote fietsenstalling op school. Een lekke band? Die kan je hier plakken, met hulp van conciërge Huub. Met de trein of bus kan je ook goed bij school komen.

Hulp nodig? Je mentor helpt je graag verder

Het is natuurlijk helemaal niet gek als je toch af en toe vragen hebt. Misschien voel je je onzeker over iets, of je weet niet helemaal hoe het werkt. Eén van je docenten is ook je mentor. Hij of zij let extra op jouw klas: heeft iedereen het naar zijn zin en gaat het goed met de cijfers? De mentor praat met jou alleen en met de hele klas!

… en hoe vonden anderen het?

Ben je nieuwsgierig wie je voor gingen? En of ze snel gewend waren op onze school? De brugklassers van nu vertellen het je graag!

Start je binnenkort in de brugklas? Bekijk dan alvast wat je moet aanschaffen voor het nieuwe schooljaar en hoe de introductieperiode eruit ziet.

Meer weten over opties voor eigen ontwikkeling op Lyceum Elst?
Neem dan gerust contact met ons op. We geven je graag meer informatie.
contact