Welkom in de brugklas

Welkom op Lyceum Elst, waar je vast een fijne tijd zal hebben. Vind jij het spannend om naar de brugklas te gaan? Of ben je er al helemaal klaar voor? We maken de overstap graag gemakkelijker voor je. De eerste weken moet je misschien wel even wennen. Aan de school, je lesrooster, de docenten en je klasgenoten. Daarom kan je alvast lezen hoe het werkt in de brugklas. Ook geven we je graag informatie over de start van het schooljaar en welke spullen je mee moet nemen naar je eerste schooldag. Zo ga je direct goed van start!

De start van het schooljaar: hoe laat en waar begin ik?

We sturen je in de zomervakantie alvast een brief met informatie, je krijgt dan antwoord op vragen als:

• Welke datum begin ik?
  • Hoe laat moet ik op school zijn?
  • Hoe heet mijn mentor?
  • In welke klas zit ik?
  • Waar en wanneer kan ik mijn boeken ophalen?

Je eerste lesdag op Lyceum Elst

Na een welverdiende zomervakantie is het straks eindelijk zover: je begint in je nieuwe klas op Lyceum Elst. Op maandag 5 september 2022 begint het nieuwe schooljaar; dinsdag 6 september is voor jou de eerste schooldag. De eerste schooldag staat in het teken van praktische zaken. Je krijgt uitleg over je boeken, rooster en kluisje. Ook bekijken we samen het schoolgebouw. Lees alvast meer over hoe je schooldag in de brugklas eruit ziet.

We vinden het erg belangrijk dat je kennismaakt met je klasgenoten, je mentor en de school. Dit doen we door een gezamenlijke activiteit te organiseren. Een sportactiviteit, spel of voorstelling bijvoorbeeld. Op deze manier kan je vol vertrouwen beginnen in de brugklas en is je eerste schooldag er één om nooit te vergeten.

Introductieperiode om te wennen

De eerste vijf à zes weken noemen we de introductieperiode. In deze periode kan je wennen aan onze school, je klas en de nieuwe vakken. Je leraren en mentor besteden in deze eerste weken extra aandacht aan het wennen. We willen graag dat je na deze introductieperiode:

• Je veilig en prettig voelt in de klas en op school
  • Weet welke afspraken er gelden
  • Weet hoe je omgaat met je agenda, huiswerk en planning
  • Verschillende manieren van leren beheerst
  • Minimaal twee cijfers hebt behaald per vak

We sluiten de introductieperiode af met een gezellig brugklaskamp!

Begeleiding van je mentor

Je mentor is altijd het vaste aanspreekpunt als je vragen hebt of tegen moeilijkheden aanloopt. Tijdens de introductieperiode gaat de mentor met jou en je klasgenoten in gesprek. Jullie gaan op een leuke manier kennismaken, het hebben over vriendschappen en maken afspraken over omgang met elkaar en social media. De afspraken die jullie vastleggen vormen een soort contract, zodat iedereen zich fijn kan voelen in de groep. Ook helpt de mentor je tijdens de mentorlessen om te gaan met Somtoday je agenda en studievaardigheden. De vakdocenten geven je per vak uitleg over hoe je het beste kan werken en leren en wat ze van jou verwachten.

Schoolfotograaf en schoolpas

De schoolfotograaf komt in de loop van de eerste weken langs op school. We gebruiken deze foto van jou voor je schoolpas, Somtoday en rapporten.

Wat moet ik allemaal aanschaffen?

In de brugklas heb je ook een aantal spullen nodig, die kan je het beste in de zomervakantie aanschaffen. Bekijk hier het overzicht van spullen die handig zijn om aan te schaffen.