Benthe over fLExtra op LE

Tijdens mijn 6 jaar op Lyceum Elst, heb ik de mogelijkheid gehad om buiten mijn rooster om veel nieuwe dingen te proberen, met als doel om mijn kennis en interesses te vergroten. Hoewel ik nooit de best presterende leerling van de klas was, ben ik dus wel altijd heel benieuwd geweest naar extra vakken en activiteiten buiten wat er werd geëist.

Zo heb ik een aantal jaar in het debatteam gezeten waar ik mezelf heel erg heb kunnen ontwikkelen. Ik heb een bredere kennis van de wereld gekregen door me te verdiepen in veel verschillende maatschappelijke onderwerpen. Ook heb ik mijn spreekvaardigheid en discussievaardigheid verbeterd en ik weet nu dus goed hoe je je tegenstander het beste kunt overtuigen van je standpunt. Naast het debatteam heb ik ook meerdere keren geholpen op de open dag bij scheikunde. Hierbij heb ik toekomstige middelbare scholieren en hun ouders van alles laten weten over het middelbare schoolvak scheikunde en de school: wat er van je wordt verwacht, wat je gaat leren, of de leraren leuk zijn etc. Dit alles deed ik natuurlijk in stijl, in mijn witte laboratoriumjas.

Om te kijken wat ik kon verwachten van de bètavakken op de universiteit heb ik meegedaan aan de European Union Science Olympiad (EUSO). Dit is een competitie aan de Radboud Universiteit waar je uitdagende opdrachten krijgt waarbij je allerlei apparaten en materialen van de universiteit gebruikt. Het was heel leuk en mede door deze ervaring leerde ik meer over mezelf en welke richting ik in de toekomst op wilde met mijn studie.

Omdat je zoveel nieuwe vaardigheden opdoet, die je normaal nooit zou leren met het normale rooster, zijn deze buitenschoolse activiteiten heel leuk. Je daagt jezelf uit om nieuwe dingen te proberen en je hoeft er niet eens goed in te zijn, als je er maar je best voor doet. Nogmaals hebben deze activiteiten me ook heel erg geholpen om te beslissen wat ik echt leuk vind om te doen en welke studie ik graag zou willen doen. Hoewel de EUSO leuk was ben ik die dag er wel achter gekomen dat ik liever niet een bètastudie wil doen en juist door het debatteam kwam ik erachter dat ik een studie wil doen waarbij je beter leert na te denken over de politiek en de maatschappij en waarbij sociale vaardigheden belangrijk zijn.

Wil jij ook nieuwe vaardigheden leren en tegelijkertijd een superleuke tijd hebben, verdiep je dan eens in de buitenschoolse activiteiten die Lyceum Elst te bieden heeft of neem contact op met mw. Petrosian!