Wat wil jij later worden? Wij helpen je kiezen!

Weet jij al precies wat voor werk je later wilt doen en hoe je ervoor zorgt dat dit gaat lukken? Of twijfel je nog en vind je het moeilijk in de toekomst te kijken? Geen zorgen, heel veel leerlingen weten op de middelbare school nog niet precies wat ze willen. Heel logisch ook, er is ook zoveel keuze. We helpen je graag verder de opties te onderzoeken.

Wat wil jij later worden? Wij helpen je kiezen!

Met LOB helpen we je kiezen

Tijdens je schooltijd bieden we jou LOB, dit betekent ‘Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding’. Het houdt in dat wij jou helpen met het kiezen van een profiel, passende studie en misschien zelfs al een gewenst beroep. LOB is onderdeel van de mentorlessen. Dit doen we door jou te laten ontdekken wat je wensen, talenten en ambities zijn en je te leren hoe je keuzes maakt. Vervolgens kijken we samen wat de mogelijkheden zijn om je doelen te bereiken. Zo willen we dat je je niet alleen in je tijd op Lyceum Elst optimaal ontwikkelt, maar ook daarna.

Wat leer je bij LOB?

Deze begeleiding start al in de brugklas. Langzamerhand werken we toe naar toekomstgerichte keuzes. Wat gaan we samen doen:

• Je leert jezelf kennen: wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik? Dit leer je door naar jezelf te kijken, maar ook door te praten met je ouders, vrienden, docenten, mentor en decaan.
  • Je leert wat je kunt doen ná de middelbare school: wat voor vervolgstudies kun je doen? En in wat voor beroep kan je terechtkomen na die vervolgstudies?
  • Je leert vaardigheden om zelfstandig en zelfverzekerd te worden. Hoe kan je succesvol een volgende stap maken en wat wordt er van je verwacht?
  • Je leert kiezen. Binnen de opties van Lyceum Elst, maar ook uit het aanbod aan vervolgstudies.

Doelgericht en zelfverzekerd

Wat levert deze begeleiding tijdens je schooltijd je op?

• Je bent gemotiveerd om je doelen te bereiken.
  • Leren kost minder energie omdat je weet wat je ermee wilt bereiken.
  • Je vervolgstudie sluit aan op jouw wensen.
  • Je hebt een grotere kans om later leuk en geschikt werk te vinden.

Wat leer je per jaar?

• Leerjaar 1 Wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik: oriënteren
  • Leerjaar 2 Profielkeuze: oriënteren, verkennen, verdiepen & besluiten
  • Leerjaar 3 Studiekeuze: oriënteren, verkennen, verdiepen
  • Leerjaar 4 Studiekeuze: Besluiten

*  Havo en vwo wijken enigszins van bovenstaande af en volgen LOB bovendien niet als ingeroosterd vak.

Download Profiel keuzeformulier

Profielkeuzeformulier MAVO

De profielkeuzeformulieren havo en vwo zijn via het decanaat beschikbaar.

Heb je nog vragen?

Voor vragen over Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding kan je terecht bij het decanaat.