Vwo: de uitdaging die jij zoekt

Heb jij een vwo-advies gekregen en is dat wat jij wilt? Of twijfel je nog wat het beste bij je past: havo of vwo? Bij ons op school kan je direct in de vwo-brugklas starten, maar is er ook een dakpanklas voor havo/vwo. Deze keuze hangt af van jouw situatie, we kijken samen hoe je goed van start kunt gaan.

Vwo: de uitdaging die jij zoekt

Kiezen voor het vwo, gewoon in Elst

Lyceum Elst is de enige middelbare school in Elst met een vwo-opleiding. Zoek jij de uitdaging op het hoogste niveau? En wil je ook profiteren van de voordelen van een leuke school in Elst? Dan ben je bij ons op de juiste plek. Het vwo bestaat uit zes leerjaren, waarmee je een brede basis legt voor je toekomst. Je krijgt altijd een aantal verplichte vakken, daarnaast kies je jouw eigen richting. Heb je meer uitdaging nodig? Doe dan examen in 9 i.p.v. 8 vakken. Onze vwo-opleiding maakt geen onderscheid tussen atheneum en gymnasium, je kunt dus geen klassieke talen bij ons kiezen.

Je eigen keuze-opties binnen het vwo

Kies jij voor het vwo op Lyceum Elst? Dan volg je altijd een aantal vaste, verplichte vakken met je hele klas. Daarnaast maak je een aantal keuzes, om je schooltijd nog leuker en uitdagender te maken.

Wat mag je zelf kiezen:

• Kies zelf vanaf de vierde klas welk profiel bij je past. Je volgt dan vakken die horen bij jouw interesse en mogelijke vervolgopleiding. De profielen zijn: Cultuur & Maatschappij, Economie en Maatschappij, Natuur en Gezondheid of Natuur en Techniek.
  • Vul altijd twee fLExuren per week in zoals jij het wilt: misschien heb je bijles nodig voor een moeilijk vak of wil je proefjes inhalen.
  • Doe naast de gewone lessen mee aan één van onze ‘fLExtra-activiteiten’: word bijvoorbeeld tutor of kom bij het debatteam
  • Ontdek tijdens de talenturen in de brugklas vakken als fotografie, drama of sterrenkunde.
  • Doe mee aan onze fLExtra-activiteiten: als rekenwonder, talenknobbel of onderzoeker krijg je hier extra uitdaging.
  • Combineer tijdens het vak NLT je kennis van verschillende vakken en los échte vraagstukken op.
  • Ontwikkel jezelf op de Q-highschool: volg bijzondere vakken en doe mee aan leuke projecten.

Een fijne schooltijd op het vwo

Het is natuurlijk fijn als je een leuke schooltijd hebt, waar je met plezier op terugkijkt. Daarom organiseren we jaarlijks een spetterend schoolfeest en kan je meedoen aan sportdagen en andere activiteiten. Ook vinden we het belangrijk dat je met je klas op een leuke manier leert buiten de schoolmuren. Je mentor organiseert regelmatig een klassenuitje en in vwo 5 ga je op studiereis naar Rome. Ook gaan we ieder schooljaar een week met de vierde klas naar Bielefeld in Duitsland. Dat klinkt goed toch?

Voorbereiding op hbo of universiteit

Het is belangrijk dat je je goed ontwikkelt en je voorbereidt op een vervolgopleiding. We bekijken daarom samen wat jij wilt worden tijdens de Loopbaan Oriëntatie Begeleiding. Een exacte studie op de universiteit vraagt om een andere voorbereiding dan een creatieve hbo-opleiding. Handig bij de keuze van je profiel bijvoorbeeld, om hier over na te denken. We helpen je graag, zo kan je vol vertrouwen verder.