Havo: voor een optimale ontwikkeling

Heb jij een havo-advies gekregen en wil je jezelf extra uitdagen? Of twijfel je nog of de havo misschien iets te hoog gegrepen is op dit moment? Bij ons op school kies je voor een dakpanklas voor mavo/havo of juist havo/vwo. Deze keuze hangt af van jouw situatie, we kijken samen hoe je goed van start kunt gaan.

Havo: voor een optimale ontwikkeling

De basis voor jouw ontwikkeling op de havo

De havo bestaat uit vijf leerjaren. Het eerste jaar zit je dus in een dakpanklas, waarna we bekijken of de havo inderdaad het beste bij jou past. Naast de schoolvakken heb je ook fLEx-uren en mentoruren. Je volgt de vaklessen met je hele klas, iedere les krijg je een andere docent en (meestal) een ander lokaal.

Je eigen keuze-opties binnen onze havo

Om je goed te kunnen ontwikkelen én een eigen draai aan je havo-tijd te geven, mag je verschillende keuzes zelf maken. We zetten er een paar voor je op een rijtje:

• Vul altijd twee fLExuren per week in zoals jij het wilt: misschien heb je bijles nodig voor een moeilijk vak of wil je proefjes inhalen.
  • Ontdek tijdens de talenturen in de brugklas vakken als fotografie, art & design of theatersport.
  • Kies in het derde jaar het profiel dat bij jou past: houd je van Cultuur & Maatschappij, Natuur en Gezondheid, Natuur en Techniek of juist van Economie en Maatschappij? Wij bieden alle profielen aan, jij volgt de vakken die hierbij horen.
  • Doe mee aan het bèta-excellentieprogramma: als rekenwonder of onderzoeker krijg je hier extra uitdaging.
  • Combineer bij het vak NLT je kennis van verschillende vakken en leer échte vraagstukken op te lossen.
  • Ontwikkel jezelf op de Q-highschool: volg bijzondere vakken en doe mee aan leuke projecten.

Vwo-route binnen de havo

Zie jij het zitten na je eindexamen door te gaan naar het vwo? Dat kan gewoon op onze school, Lyceum Elst is de enige school in Elst met een vwo-opleiding. Je kunt vanaf het derde jaar van de havo voor de vwo-route kiezen. Dit betekent dat je een extra vak volgt en zo een betere aansluiting op het vwo hebt.

Leuke activiteiten tijdens je havo-tijd

Een fijne schooltijd, waar je later met een goed gevoel op terugkijkt. Dat bieden we je graag. Als havoleerling doe je mee aan allerlei leuke activiteiten binnen school. Zo organiseren we regelmatig sportdagen en is er jaarlijks een schoolgala. Iedere klas organiseert daarnaast klassenuitjes en in het 4e jaar staat een schoolreis naar Londen op het programma. Afgelopen schooljaar gingen we trouwens ook met de hele klas naar Warner Bros Movieworld, een onvergetelijke ervaring!