Sophie en Lisa voor MDT naar buitenschoolse opvang

Sophie Gertsen (13) en Lisa van Snippenburg (14) hebben vrijwel zonder begeleiding een MDT-project gevonden én uitgevoerd. Zo hebben ze het Maatschappelijke Diensttijd (MDT) traject moeiteloos voltooid. Door 80 uur te hebben meegedraaid op een buitenschoolse opvang, heeft het duo kostbare ervaring opgedaan. Maatschappelijk Diensttijd (MDT) heeft tot doel om leerlingen kennis te laten
maken met het doen van vrijwilligerswerk en het bieden van betekenis aan de wereld om hen heen. Voor het voltooien van 80 uur MDT, dat wordt uitgesmeerd over een periode van een half jaar, ontvangen deelnemende leerlingen een vrijwilligersvergoeding van 220 euro. Wat de ervaring vervolgens beter maakt dan een bijbaantje in de supermarkt is de ontwikkeling die je als jongere doormaakt.

Veel scholieren worstelen met het kiezen van een vervolgopleiding en hebben soms niet voldoende vertrouwen in hun eigen capaciteiten. Door deel te nemen aan het MDT, komen jongeren in contact met andere mensen en leuke projecten en zijn ze op ludieke wijze bezig zijn met talentontwikkeling en het opdoen van nieuwe vaardigheden. Na afloop van het traject worden leerlingen voorzien van een certificaat en kunnen ze daarmee hun CV opleuken. Uit een overvloed aan projecten is het soms moeilijk kiezen. Daarom is er op ieder van de zes locaties een MDT-jongerencoach actief. Deze jongerencoaches zijn vaak oud-studenten van de school en in samenwerking met de contactdocenten op de diverse locaties voorzien zij de jongeren van advies over hun keuze. Gezamenlijk gaan zij in gesprek over passies en wensen om zo tot een besluit te komen over welk project het best bij een leerling past.

Op het Lyceum Elst was voor leerlingen Sophie Gertsen en Lisa van Snippenburg weinig hulp nodig: zelfstandig hebben ze besloten hoe zij het liefst invulling zouden geven aan hun MDT. “Ik vind het heel leuk om met kinderen te werken en ik overweeg zelfs om later docent te worden.”, vertelt Lisa vrolijk. Het MDT is voor haar een mogelijkheid geweest om meer uit te vinden over haar interesseveld en tegelijkertijd te doen wat ze leuk vindt. “Wij hebben contact gezocht met een buitenschoolse opvang in de buurt van Elst met als voorstel dat wij hen zouden helpen voor een aantal weken.”, legt Sophie verder uit. De meiden vinden het belangrijk om anderen te helpen en kwamen zodoende terecht bij het MDT. “In de vakantie heb je toch niet zo veel te doen.”, lacht Sophie. “Waarom zou je dan niet iets doen waar je enthousiast over bent?”

Sophie en Lisa geven eenstemmig aan het project niet zo ervaren te hebben als ze oorspronkelijk hadden gedacht. “Het was veel leuker zelfs!”, aldus de meiden. In hun vrije tijd spenderen ze graag tijd aan het shoppen met vriendinnen, het bezoeken van nieuwe plekken of het koken van lekkere gerechten. “Wij hebben de vrijheid om het project in te richten naar wat wij zelf graag doen!”, vertelt Lisa. Wat Sophie en Lisa zoal hebben gedaan tijdens de 80 uur bij de buitenschoolse opvang is een potpourri aan creatieve activiteiten. “De begeleiders van de buitenschoolse opvang lieten ons de vrijheid om drie activiteiten op te zetten voor de kinderen.”, deelt Lisa als ze terugdenkt aan haar ervaringen. “Zo hebben wij bijvoorbeeld een middag bubbelvoetbal georganiseerd, een dag vol wateractiviteiten en een activiteit waarbij wij samen met de kinderen hebben gekookt.” Sophie knikt trots en vult haar vriendin verder aan: “Niet alleen is het super om dit samen met Lisa te organiseren, maar is het ook nog eens een goede levenservaring!” “Ja!”, roept Lisa vervolgens. “We zouden het iedereen aanraden!” Verder hebben de meiden een rol gehad als aanspreekpunt voor de kinderen tijdens meeloopdagen en hebben ze meegedaan met andere activiteiten zoals het bezoeken van een kinderboerderij. “En we hebben het allemaal zelf geregeld.”, gaat Sophie verder. “Dat is voor ons in het bijzonder heel leerzaam geweest.”

De meiden hopen dat iedereen die het interessant vindt om zelf ook mee te lopen op een buitenschoolse opvang of het leuk vindt om deel te nemen aan een héél ander project, zich aanmeldt voor MDT. “Het is allemaal goed geregeld en er is geld beschikbaar voor het geval je voor een project kosten moet maken. Je moet alleen zelf nog aan de slag!”, benadrukt Sophie. Iedereen die net als Sophie en Lisa deel wil uitmaken van het MDT en op deze manier nieuwe mensen wilt leren kennen, ervaringen wilt opdoen én een leuke zakcent verdienen, kan zich aanmelden. Voor een dergelijke aanmelding, maar ook voor meer informatie, foto’s en video’s, kunnen geïnteresseerden naar de site: www.hope-xxl.com/mdt.