Mavo-plus: voor een stevige basis

Heb jij een mavo-advies gekregen en wil je jezelf extra uitdagen? Of twijfel je nog wat het beste bij je past: mavo of havo? Bij ons op school kan je direct in de mavo-brugklas starten, maar is er ook een dakpanklas voor mavo/havo. Deze keuze hangt af van jouw situatie, we kijken samen hoe je goed van start kunt gaan in de juiste brugklas.

Mavo-plus: voor een stevige basis

Waarom kies je voor mavo-plus?

Binnen onze school bieden we de leerlingen mavo-plus onderwijs. Een ‘plus’-vorm van de mavo, waarbij je net wat meer kansen en uitdaging in de bovenbouw krijgt. De mavo-plus zorgt voor een stevige basis, waar jij verder mee komt. Mavo-plus staat voor:

•       7 examenvakken i.p.v. 6 vakken
  •       Standaard wiskunde en biologie in je pakket
  •       Een goede aansluiting op MBO-richtingen én havo

Je eigen keuze-opties

Kies jij voor onze mavo dan is dat altijd mavo-plus op Lyceum Elst. Dan volg je altijd een aantal vaste, verplichte vakken in het lesprogramma. Dit zorg voor de stevige basis die je nodig hebt. Je krijgt hiervoor les met je hele klas, per vak wissel je van docent en vaak ook van lokaal. De verplichte vakken in het derde leerjaar zijn: Nederlands, Engels, wiskunde en biologie. Dan komt daar nog CKV (culturele kunstzinnige vorming) en maatschappijleer bij.

Je vult dit zelf verder aan:

• Kies zelf je profiel en drie extra examenvakken vanaf het derde leerjaar. Mogelijke profielen zijn: Economie, Zorg en Welzijn, Techniek en Groen.
  • Vul altijd twee fLExuren per week in zoals jij het wilt: misschien heb je bijles nodig voor een moeilijk vak of wil je proefjes inhalen.
  • Ontdek tijdens de talenturen in de brugklas vakken als fotografie, drama of sterrenkunde.
  • Doe mee aan het bèta-excellentieprogramma: als rekenwonder of onderzoeker krijg je hier extra uitdaging.

Een leuke tijd op de mavo-plus

Natuurlijk ben je niet alleen op school om te leren, je wilt ook graag een leuke tijd hebben. Onze mavo zit daarom ook vol gezellige activiteiten voor jou en je klas. Je bent natuurlijk welkom op het jaarlijkse schoolfeest en andere spontane activiteiten op school. De mentoren organiseren in ieder geval regelmatig een klassenuitje en in 3 mavo staat een studiereis naar Londen op het programma. En afgelopen schooljaar gingen we bijvoorbeeld met de biologieklas op excursie naar Burgers Zoo.

Doorstromen naar havo of MBO

Het is belangrijk dat je je goed ontwikkelt en de juiste route neemt vanaf de mavo. We bekijken daarom samen wat jij wilt worden tijdens de Loopbaan Oriëntatie Begeleiding. Doordat de mavo-plus net wat extra’s biedt vergeleken met de reguliere mavo, kan je eenvoudig doorstromen. De aansluiting op de havo en verschillende MBO-richtingen is goed. Dit geeft jou allerlei kansen voor de toekomst!