Lekker in je vel: dat wil jij toch ook?

Een veilige en prettige omgeving creëren voor onze leerlingen. Dat is een speerpunt voor ons. Toch kunnen er omstandigheden zijn waardoor jij niet lekker in je vel zit. Het is goed hierover te praten en er samen een oplossing voor te zoeken.

Wat als je gepest wordt?

Pestgedrag tolereren wij niet binnen onze school. Het kan ondanks ons toezicht toch gebeuren dat je stiekem gepest wordt. Het is belangrijk dat je kunt bespreken met iemand die je vertrouwt. Je kunt altijd naar je mentor, een vertrouwenspersoon of een docent stappen. Dat is misschien eng, maar wij kunnen vervolgens het pestprotocol in werking zetten. Dit betekent dat wij actief aan de slag gaan om het pesten te stoppen, zodat jij je weer prettig voelt op school.

Melden van intimidatie en ongewenste intimiteiten

Voel je je niet prettig of veilig op school door ruzie, bedreiging of discriminatie? Dan is het belangrijk dit te melden. Je mentor is er dan om je te helpen. Als je liever met iemand anders praat, kan ook de coördinator of conrector er voor je zijn. Zit je in een moeilijke thuissituatie, heb je depressieve gedachtes of heb je te maken met ongewenste intimiteiten (zoals sexting)? Aarzel dan niet om één van onze counselors aan te spreken: mw. Roes, mw. Quekel of mnr. Lobo-van Vliet.

Naar de schoolarts of verpleegkundige

De schoolarts van de GGD houdt regelmatig spreekuur op onze school. Je kunt daar zelf een afspraak maken, maar je mentor kan je hiervoor ook aanmelden. Je kunt bij de schoolarts terecht met fysieke problemen, maar ook als je niet lekker in je vel zit of zorgen hebt (bijvoorbeeld over seksualiteit of anticonceptie). In de tweede klas houdt de GGD een gezondheidsonderzoek om problemen op tijd op te sporen. Willen je ouders niet dat je hieraan meedoet? Dan kunnen zij dit schriftelijk aangeven bij de ondersteuningscoördinator: c.tieleman@lyceumelst.nl.

Zit jij niet lekker in je vel?

Aarzel dan niet om dit te bespreken met iemand die je vertrouwt. Binnen school helpen we je graag verder. Je mentor is een goed aanspreekpunt, ook staan de vertrouwenspersonen voor je klaar.