Ouders

Begeleiding en contact

Wij willen net als u dat uw kind zich goed ontwikkelt én prettig voelt op school. Uw kind krijgt daarom hulp en ondersteuning van een mentor. Ook is contact met u als ouder erg belangrijk.

Ouders

Begeleiding en contact

Contact met de ouders

Via de online tool Somtoday en schriftelijke rapportages kunt u de vorderingen van uw kind bekijken. Ook nodigen we u jaarlijks uit voor een gesprek met de mentor of een vakdocent. Verder informeren we u als ouder via nieuwsbrieven, e-mails en informatieavonden. Heeft u zelf vragen? Neem dan gerust contact met de mentor op.

contact

Extra begeleiding voor uw kind

Leren en je goed ontwikkelen gaat niet bij iedere leerling vanzelf. Zijn er drempels of belemmeringen waar uw kind last van heeft? Dan kunt u met hulp van de mentor extra begeleiding voor uw kind aanvragen.

Passend onderwijs

Onze school heeft na aanmelding een zorgplicht voor iedere leerling. In ons SchoolOndersteuningsProfiel leest u welke ondersteuning wij kunnen bieden. Uw kind kan in aanmerking komen voor extra ondersteuning in de vorm van een arrangement. Wij zijn aangesloten bij Samenwerkingsverband de Verbinding op hun website vindt u meer informatie over passend onderwijs binnen dit samenwerkingsverband.

Omgaan met dyslexie

Binnen onze school houden wij rekening met leerlingen met dyslexie. Wij ontvangen van u graag tijdig de dyslexie-verklaring van uw kind. Uw kind kan dan de ondersteuning krijgen die nodig is en bijvoorbeeld extra tijd bij het maken van toetsen. Ook krijgen examenkandidaten met dyslexie een aparte, kortdurende examentraining. Daarbij oefenen zij examens te maken en daarbij hulpmiddelen te gebruiken.

Pesten en ongewenste intimiteiten

Een veilige omgeving bieden, dat is een belangrijk uitganspunt binnen Lyceum Elst. Pestgedrag willen wij dan ook graag vroeg opsporen en aanpakken. Wij werken om deze reden met een pestprotocol.

Leerlingen die te maken krijgen met vormen van ongewenst gedrag (denk aan bedreiging, racisme of intimidatie) kunnen hun mentor, coördinator of conrector inschakelen. Leerlingen die te maken krijgen met ongewenste intimiteiten, kunnen terecht bij de counselors op school: mevrouw C. Roes (c.roes@lyceumelst.nl), mevrouw E. Quekel (e.quekel@lyceumelst.nl) en de heer G.J. Lobo van Vliet (g.lobo@lyceumelst.nl).

Bekijk ook de uitgebreide informatie over onze klachtenprocedure.

Talenturen

Veel leerlingen uit de brugklas zoeken naar iets waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Het ontwikkelen van dit eigen talent vinden wij erg belangrijk. Ook is het heel nuttig hierin extra uitdaging te krijgen. De talenturen in het brugjaar geven je de kans om je talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen.

Bijles

Heb je moeite om goede cijfers te halen voor een bepaald vak? Wil je wat extra uitleg of een achterstand inhalen? Dan kan je bijles krijgen van een tutor. Een tutor is een goede leerling van onze school, die je persoonlijk bijles geeft tegen een kleine vergoeding. Zo werken jullie samen aan het verbeteren van je kennis en vaardigheden. Ook kan je jezelf aanmelden als tutor zodra je in de bovenbouw van havo of vwo zit.

Loopbaan Oriëntatie Begeleiding (LOB)

Als je je diploma op onze school hebt gehaald, kies je voor vervolgonderwijs en/of ga je aan het werk. Een grote stap, waar we je graag goed op voorbereiden. Tijdens je hele schoolperiode krijg je bij ons Loopbaan Oriëntatie Begeleiding (LOB).  Je mentor bekijkt samen met je tijdens de mentorlessen wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Je leert jezelf allerlei vaardigheden aan en kunt zo beter zelf keuzes maken voor de toekomst.

Maatschappelijke Stage

Leren in de praktijk is minstens zo waardevol als theorie leren op school. Daarom volgen onze leerlingen de Maatschappelijke Stage. Een stage waarbij je kennis maakt met vrijwilligerswerk en een bijdrage levert aan de samenleving. Bijvoorbeeld door een voetbalteam te trainen, koffie te schenken in een verzorgingstehuis of te tuinieren.

Meer weten over opties voor eigen ontwikkeling op Lyceum Elst?
Neem dan gerust contact met ons op. We geven je graag meer informatie.
contact